FAQ

Måste jag ha eget företag för att gå som konsult via Assistera?
Ja, en F-skattsedel och någon typ av bolag krävs för att gå som konsult via Assistera. Har du inget bolag idag hjälper vi dig gärna att starta ett, kontakta oss för att veta mer. Känner du dig osäker på att starta eget företag har vi alternativ, läs mer här.

Hjälper Assistera till att få igång ett aktiebolag?
Vi guidar dig gärna när du ska starta eget, läs mer här eller kontakta oss så hjälper vi dig med vilka val och möjligheter som finns.

Om jag inte känner mig redo att starta eget, vad gör jag då?
Ta upp det till diskussion med oss, vi har en mängd olika lösningar om du inte vill starta eget. Många av våra partners anställer konsulter och vi hjälper gärna dem och dig att utveckla sitt koncept.

Hur gör jag för att få ett uppdrag via er?
Registrera dig på vår hemsida (bifoga ditt senaste CV) så får du snart får du ett mail med en säljare/agents kontaktuppgifter. Då får du möjlighet att boka in ett personligt möte och kanske har vi ett uppdrag som passar just din profil.

Vad kostar det att vara med i ert nätverk?
Det kostar inget att vara med i Assisteras nätverk och det medför inte heller några förpliktelser. Du blir automatiskt med i vårt nätverk när du registrerar ditt CV hos oss och väljer själv vilka typer av förfrågningar du vill ha.

Får jag vara ansluten till/registrerad hos flera konsultmäklare samtidigt?
Du kan använda så många nätverk som du önskar för att hitta det bästa uppdraget för dig, och du är alltid välkommen hos oss även om du varit i uppdrag hos någon av våra konkurrenter.

Hur väljer ni ut en kandidat till ett ledigt uppdrag?
Vi väljer den kandidaten som vi anser bäst lämpad efter intervju. Vi väljer alltid bästa tillgängliga konsult oavsett vilket arvode som erbjuds eller varifrån konsulten kommer. Vi tar alltid samma arvode vilket innebär att vi inte väljer konsult baserat på vad vi tjänar.

Hur långa kontrakt brukar en konsult få?
Beroende på vilken kund det är så varierar uppdragstiden, vi kan ha allt från enstaka timmar till årslånga uppdrag.

Varför ska jag välja Assistera som specialistleverantör?
Vi är transparenta, oberoende och personliga. Vi berättar alltid vad kunden får för pris och vad vi tar emellan, inga gömda kostnader. Vi väljer alltid bästa tillgängliga konsult, oberoende varifrån konsulten kommer. Vi tar alltid samma arvode vilket innebär att vi inte väljer konsult baserat på vad vi tjänar. Du har alltid en egen kontaktperson hos oss, som har mångårig erfarenhet av att driva eget bolag inom konsultbranschen. Vi fungerar som din sälj- och marknadskanal och hittar de lediga uppdragen åt dig.

Hur mycket i arvode tar ni?
Kommer du till oss med ett färdigt uppdrag tar vi ut några procent i arvode beroende på vilken kund det gäller. Om vi säljer in dig till en kund tar vi ut en fast avgift per timme, men vi anpassar såklart vårt arvode efter hur prisbilden ser ut hos kunderna.

Jag behöver hjälp med att finslipa mitt CV, kan ni hjälpa till med det?
Såklart, skicka ditt CV till din kontaktperson så får du hjälp med vad kunderna efterfrågar i ditt CV. Vi har även en CV-mall som kan vara användbar för dig.

Varför vill ni alltid ha mitt CV i word-format?
När vi ska presentera kandidaterna för en kund, lägger vi alltid in dem i en CV-mall så att alla CV ser enhetliga ut och blir mer lättlästa för kunden.

Jag vill uppdatera mitt CV, var loggar jag in på hemsidan?
I dagsläget skickar du ditt uppdaterade CV när du ser en förfrågan som passar din profil, svara på utskicksmailet, skicka med en kort beskrivning varför du passar för just det aktuella uppdraget samt bifoga ditt CV.

Vilken typ av konsulter söker ni? Är jag intressant?
Skicka ditt CV till oss så återkommer vi till dig om vi har ett passande uppdrag eller om vi tror att vi kommer att kunna sälja in dig till någon kund.

När skickar Assistera mitt CV till aktuella kunder?
Vi stämmer alltid av med konsulten innan vi presenterar dig för en kund. Detta för att säkerställa att du är intresserad av kunden och inte redan är presenterad för densamma.

Jag har ett uppdrag klart, men kunden pekar på er som avtalspart, hur gör jag?
Kontakta någon av våra säljare, som styr upp affären med sina kontakter hos kunden. Vi står sedan för kontraktskrivning åt dig. Du fakturerar oss och vi fakturerar kunden, efter dennes specifika krav.

Varför skriver ni inte ut kundens namn i era utskick?
De största kunderna reglerar sådant i sina ramavtal, vi får inte nämna dem vid namn, men beskriva dem. Vid en intervju får du alltid reda på vilken kunden är.

Jag har frågor kring ett uppdrag jag sökt, vem kontaktar jag?
Kontakta den säljare du skickade in din profil till när du svarade på utskicket. Hittar du inte vem det var, kan du alltid kontakta oss på huvudkontoret på 040-611 66 00.

Hur går det administrativa till när man väl blivit konsult via er?
Processen ser olika ut beroende på hos vilken av våra kunder uppdraget skall utföras. När du fått ett uppdrag via Assistera och skrivit avtal med oss kommer det automatiskt ett mail som innehåller all den kundspecifika information du behöver för att kunna tidrapportera och fakturera dina konsulttjänster. Vår ekonomiavdelning har dessutom många års erfarenhet av redovisning och bokföring och kan vara behjälplig med diverse frågor, eller hänvisa dig vart du kan vända dig.

Kan man sälja fakturan? Kan man få hjälp med likviditeten i sitt nystartade företag?
Ja vi på Assistera har ett nära samarbete med Resurs Bank avseende factoringtjänster där man som Assisterakonsult kan överlåta sin faktura och få betalt inom 10 dagar till en låg avgift. Man kan välja att använda factoringtjänsten enbart i uppstartsskedet eller kontinuerligt varje månad hur länge man känner att det behövs. Man kan också välja från månad till månad om man vill överlåta fakturan eller inte. Mer information om detta upplägg kan du få av Assisteras ekonomiavdelning.

Vilka försäkringar har vi från Assistera som konsult och vilka behöver man själv?
Vi har en sjukvårdsförsäkring som du som konsult kan ingå i, du får mer information av vår ekonomiavdelning. Alla konsulter i uppdrag behöver en ansvarsförsäkring. Vår partner Säkra Syd kan alla våra ramavtal och hjälper dig gärna med en ansvarsförsäkring som lämpar sig för ditt uppdrag. Kontakta oss för att få mer information om detta.